Textilhögskolan i Borås






pic: Berns Salonger, Kristian Löveborg

Eftersom några av er har frågat mig angående högskolan och programmet jag ska börja på till hösten så tänkte jag berätta lite om det. Totalt finns det 8 utbildningsprogram på skolan, 2 masterutbildningar och fyra magisterutbildningar. Mitt program heter Butikschef med inriktning textil och mode och är ett 2-årigt program som är framtaget i samråd med detaljhandelsbranschen för att uppnå kraven som ställs i dagens butiker.

Utbildningen är uppdelad i två huvuddelar, en textilrelaterad där man får baskunskaper om textila material och tillverkning, och en företagsekonomisk del med inriktning på detaljhandelsverksamhet och ledarskap. Andra kurser som ingår i programmet är inköp, juridik, logistik och säkerhet. För de som vill få praktiska erfarenheter från butikschefsarbete finns det utrymme att under 5 veckor få ha praktik hos ett företag.



På Textilhögskolan går många duktiga modedesigners och idag kl 12.00 visade tredjeårseleverna upp sina examenskollektioner på Stockholms Fashion Week (bilderna längst upp på inlägget) och i september flyger de över till London för att visa dem även på London Fashion Week.

Under modeveckan i Stockholm hade 6 finalister valts ut till tävlingen Mercedes-Benz YFI Awards 2011 och nyexaminerade Elin Sundling från Textilhögskolan var en av finalisterna. Tyvärr vann hon inte priset, som var att få skapa en ny kollektion för att visa upp på Fashion Week i Sthlm i februari nästa år (värde 100 000 kr), men förra året vann Helena Quist priset och hon tog sin examen från Textilhögskolan i år.

Elin Sundlings kollektion "I paint myself into a corner".


Chanserna att få jobb direkt efter sin utbildning från Textilhögskolan är mycket stora. Exempelvis vet jag en tjej som har gått min utbildning (2-åriga programmet utan att välja till master) som nu jobbar på chefsavdelningen på Filippa K i Stockholm och jag vet dessutom butiker som ser det som en mycket stor merit och även säger till sina anställda att gå den.

Och för er som drömmer om att jobba som modeassistent på en tidning så kan jag berätta att DV:s nya assistent Linda-Katarina Anderberg har gått på Textilhögskolan så du har verkligen möjligheten att bli vad du vill efter dina studier här. Hoppas att några av er blev intresserade och sugna på att välja skolan i framtiden och är ni inte riktigt säkra kan ni alltid följa mig och min utbildning här på bloggen för jag kommer skriva så mycket jag bara kan om allting som händer längs vägen!

Mer information om varje program hittar ni här.


Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

låter jätteintressant!

2010-08-18 @ 14:37:03
URL: http://pyttis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0